Hellesö fråntas titeln årets naturfotograf 2010

Terje Hellesö utsågs i våras till årets naturfotograf 2010. Naturvårdsverket gjorde sin bedömning på vad han har åstadkommit genom åren, fram till och med 2010, inom svensk naturfotografi. Juryn gör bedömningen att det sannolikt har förekommit manipulerade bilder även innan 2011, detta medför att han inte får behålla titeln.

– Vi har gått igenom en del material den senaste veckan och utifrån det har vi beslutat att han inte får behålla titeln årets naturfotograf 2010, säger Anneli Nivrén, presschef på Naturvårdsverket.

Prissumman kommer inte krävas tillbaka då det inte finns skrivet i reglerna något om vad som händer om titeln återtas. Utifrån det som har inträffat så kommer reglerna att ses över.

Här på bloggen har vi tidigare skrivit om :
Naturfotografen som fuskade – så här gjorde han
Hellesø får behålla utmärkelsen tills vidare
Terjes bilder hade gjort titeln osann

Bakgrund
Naturfotografen som har duperat hela naturfotobranschen blev till slut avslöjad av några grävande medlemmar på forumet Flashback, efter att en anonym journalist kontaktade Svenska Jägareförbundets Gunnar Glöersen, som reagerade på de osannolika historierna om såväl lodjur som mårdhund i Mullsjös skogar.

Terje ber om förlåtelse:

”Jag vill börja med att till allt och alla säga ett jättestort förlåt! Jag vill be om förlåt att jag gjort ett antal fotomontage där jag gav er alla en helt annan bild, än den verklighet jag försökte förmedla. Detta kommer jag aldrig någonsin upprepa på ett sådant sätt. Om jag i framtiden kommer manipulera bilder, så kommer jag då berätta exakt hur jag gjort. Detta för att jag aldrig någonsin mer kommer ha någon önskan om att lura någon. Eller att behöva ljuga för att dölja sanningen.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att ni kan förlåta mig, och att jag framöver kanske kan få en andra chans från er.

Jag kommer framöver att uttala mig offentligt om detta på olika ställen, på vilka sätt kommer ni upptäcka efterhand. Jag kommer också framöver att dela med mig av mycket av detta här i bloggen också.

Jag vill säga förlåt till min kära Malin, helt oskyldig i allt detta. Hennes enda misstag i allt detta är att hon är gift med mig, och att hon trodde på mina ord. Att hon ska bli ifrågasatt får stå för andra, men det är helt fel att hon vetat något, eller för den del gjort egna kollage! Att bli oskyldigt anklagad som Malin har blivit, kan ni bara själv försöka tänka er in i hur ni skulle mått.

Jag vill säga förlåt till min familj och till mina närmaste vänner. Ni finns kvar, trots allt… Vilket jag är oerhört tacksam över, och att ni i ert stöd fått utstå så oerhört mycket skada och glåpord. Jag kommer aldrig mer svika er och kommer givetvis med tiden som hjälp visa för er vem den sanna Terje är.

Jag vill säga förlåt till alla mina andra vänner. Ni har funnits där för mig i allt detta. Det kommer jag aldrig någonsin glömma!

Jag vill säga förlåt till alla er som gått mina fotokurser, som hört på mina föreläsningar, som läst mina böcker och mina artiklar. Som trott på mig, och som vet att jag aldrig någonsin har haft för avsikt att skada eller vilseleda. Den Terje jag varit och den Terje jag kommer vara framöver kommer vara den samma. Med ett stort undantag: Fullkomlig ärlighet i alla områden i mina bilder!

Jag vill också säga förlåt till mina vänner och kollegor i Naturfotograferna/N och PhotoNatura. Jag vet att jag brutit mot tydliga etiska regler i stadgarna, och vad båda föreningarna står för. Ingen skugga ska falla över någon av de andra medlemmarna i båda föreningarna. De har trott på mig och mina ord. Detta har jag svikit; därför har jag begärt utträde ur båda föreningarna.

Jag vill också säga förlåt till Naturvårdsverket som gav mig utmärkelsen ”Årets Naturfotograf 2010″. Det tryck ni fått utstå i detta, är inget jag hade önskat er. Jag vet att ni inte visste något om mitt aktuella lodjursprojekt när ni gav mig utmärkelsen, och jag har läst er motivering ett stort antal gånger. Att ni nu väljer att dra tillbaka utmärkelsen från mig förstår jag, men jag kommer ha kvar er motivering för att för min egen del hämta styrka inför morgondagen. Med tiden hoppas jag att mina bilder framöver, bland annat här i bloggen, kommer vara någon form av upprättelse för det valet ni från början gjorde.

Sist, men inte minst vill jag säga ett stort förlåt till alla i Mullsjö. Jag vet att Mullsjö fått mycket uppmärksamhet kring detta som inte varit bra. Hoppas ni alla i Mullsjö på något sätt kan förlåta mig.

Än en gång ett riktigt stort förlåt till er alla. Jag hoppas jag är värd en andra chans i allt detta. Om så skulle vara fallet så kommer jag inte göra er besvikna!”

http://terjehelleso.wordpress.com/2011/09/12/forlat/

DN, SvD, Jnytt, SR, AB, GP, GP, GP, DN, SVT, AB, SvJakt, Journalisten

1 tanke på “Hellesö fråntas titeln årets naturfotograf 2010

  1. Pingback: Från vildmark till hotellsäng | JAKT & FISKE bloggen

Lämna en kommentar