Gammelgäddorna sparas i Östersjön

Gäddfisket i Blekinge skärgård omfattas i de nya reglerna i Östersjön.

Gäddfisket i Blekinge skärgård omfattas i de nya reglerna i Östersjön.

Från och med den 1 april är det förbjudet att behålla mer än tre gäddor per fiskare och dygn i Östersjön. Gäddorna som tas hem till matbordet får skall ha ett mått mellan 40 och 75 centimeter. Men en gädda på 40 cm? Det tycker jag är en allt för liten gädda att ta upp ur vattnet.

Reglerna gäller alla fiskemetoder där handredskap används, bland annat spöfiske, trollingfiske, dragrodd, uttring, dörjning och angeldonsfiske. Endast gäddor mellan 40 och 75 centimeter får behållas, de andra ska genast släppas ut i vattnet igen.

Situationen för gäddan i Östersjön

Bakgrunden till beslutet är att bestånden av gädda är svaga i egentliga Östersjön på grund av rekryteringsstörningar. Gäddan är en toppredator som har stor inverkan på det övriga fisksamhället och därmed hela ekosystemet.
I denna situation är det viktigt att hålla ned fisket på en art som generellt sett är känslig för högt fisketryck. Stora gäddor är extra viktiga för beståndens återväxt och det är anledningen till att dessa ska återutsättas.
Undersökningar har visat att något är galet med gäddbestånden längs Östersjöns kust. Även fiskare har märkt av detta genom att fångsterna minskat på många håll, framför allt längs öppna kuststräckor. Ulf Bergström är biolog på Fiskeriverket.

Norra Bottenviken undantas

Eftersom Norra Bottenviken inte omfattas  av problemen kommer de nya reglerna inte att beröra länet. Varför inte norra Bottenviken omfattas av problemen förklaras av Martin Rydgren, som är handläggare av ärendet på Fiskeriverket:
– Det finns en rad faktorer som göra att ni uppe i norr inte berörs. Dels är fisketrycket lägre, sedan ser man inte samma problem med att det finns brist på gädda. Det kan bero på att dom regler för nätfiske som finns i Norrbotten gör att fler gäddor överlever, säger Martin Rydgren.

Matfisk på 40 cm?

Jag fiskar en hel del gädda i Östersjön, rättare sagt i Blekinge skärgård. Jag tycker att det är viktigt att vi agerar för att öka bestånden. Men jag är skeptisk till några saker. Minimimåttet! För mig är det viktigt att äta delar av den fisk jag får upp, men en gädda på 40 cm bör inte få komma upp ur vattnet. Jag har wobblers som nästan är 40 cm!

Att många fiskare bara tar upp gäddan för vägning ser jag som förkastligt. En fiskare ska lära sig rensa sin fisk och sedan tillaga den. Det har jag fått med mig som en sund inställning sedan barnsben. Klart jag släpper tillbaka en hel del fisk. Men att tillaga sin nyfångade gädda. Vad kan vara bättre?! Och så gott det smakar sedan.

Läs mer

Pressmedelandet från Fiskeriverket
SR

BLT
Eskilstuna kuriren
E-kuriren

Kommentera

